Livsfilosofi

På en gråmulen dag, som den här, kanske det blir lite funderingar.
Det som styr det mesta av vårt liv och handlande är vårt egna sunda förnuft. Främst är det vårt sunda förnuft, som styrs av den ryggsäck vi bär på dvs. vår erfarenhet och kunskaper vi har samlat på oss. 

Hur vi har lagrat positiva känslor exempelvis kärlek vi har upplevt. Och hur vi har lagrat negativa känslor, t.ex skam, hat, bitterhet och aggressivitet. En annan faktor är vår förmåga att älska oss själva. Om vi har denna förmåga ger det oss styrka att älska andra, kunna ge våra medmänniskor respekt och acceptera dem. Då kan vi själva få respekt och bli accepterade.


Om man kan bejaka både negativa och postiva känslor hos sig själv och genom sitt eget sunda förnuft placera känslorna hos sig själv i rätt fack som kan ge oss förmåga att må bra och leva ett lyckligt liv.


Visst måste vi älska oss själva, men vi måste också låta oss älskas. Visst måste vi erkänna och se våra resurser och förmågor och tro på dem, men också låta andra ta del av dem och våga ta emot både ris och ros. Jag har haft så fel... Jag har försökt vara så mycket starkare än jag behövt...



Tänk, idag om en vecka är det långfredag!

Är det någon mer än jag som har svårt att fatta det?

Det är hög tid att jag kontaktar påskharen nu.


Va rädd om er, kram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0