Apropå sommartid



Jag har aldrig tyckt om att växla mellan sommartid och vintertid. Det känns helt enkelt onaturligt för mig, min kropp och min själ. Jag tror inte att vi människor är skapade för att "lura" vår kropps egen inre klocka alltför mycket. Egentligen är det ju det naturliga ljuset som styr oss människor, inte alla dessa klockor.

Fast vi har lärt oss att vara styrda av av klockan, ända sedan vi var små. Som små robotar går vi upp till den, väckarklockan, nästan varje dag. Det finns fördelar, det blir en rytm. Men det naturliga ljusets rytm är också en rytm. Egentligen en rytm som man som människa mår så mycket bättre av, tror jag, än av klockans konstgjorda rytm.

Jag är alltså emot sommartid/vintertid. Jag är som korna. Jag vill ha samma tid året runt.

Kor är kloka djur, tycker jag.

Mitt förslag är att vi har en folkomröstning om det här med sommartid.

En folkomröstning där också alla kor får en röst var.


Jag är tacksam för vad som är givet

tacksam för dem jag älskat och mött

tacksam för själva livet

tacksam för barnen jag fött

 

Jag tackar för åren som farit

för allt jag gjort och sett

tackar för det som har varit

och för allt som livet gett

 

Jag är tacksam för tårar och hjärtesvek

tacksam för alla djupa sår

tacksam för ömhet och kärlek

tacksam för det jag inte förstår

 

Tack för att själen får glöda

tack för gamla hugg och slag

tack för för hoppets gröda

tack för varje ny dag





Bortom varje hörn och krök finns oväntade öppningar.


Va rädd om er, kram.


Kommentarer
Postat av: Lina

Vi går mot ljusare tider, marscherna utan ångest när vi skriver om livet.. Efterlängtat med SOMMMMMMAR!!!! Bort med ful snön nu

2010-03-25 @ 16:01:51
URL: http://nollsextre.webblogg.se/
Postat av: Lina

*Marscherar

2010-03-25 @ 16:02:37
URL: http://nollsextre.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0